Grammy Awards ICMA Gramophone Awards Lielā Mūzikas Balva
Izvēlne Aizvērt

Jaunumi

Senās mūzikas festivāla ietvaros skanēs J.S. Baha motetes un renesanses lielmeistaru darbi

Senās mūzikas festivāla ietvaros aicinām pārcelties laikā un telpā uz baroka laika Leipcigas atmosfēru koncertā “Johans Sebastiāns Bahs Leipcigā” 11. jūlija vakarā Rīgas Sv. Jāņa baznīcā. Tajā, līdzās mūzikas lielmeistara Johana Sebastiāna Baha motetēm, dzirdēsim renesanses grandu skaņdarbus no kāda īpaša krājuma, kurš saglabājies ar piezīmēm J.S. Baha rokrakstā un ticis paša Baha atskaņots baroka laika Leipcigā. Visticamāk, šie darbi bijuši dzirdami arī senajā Rīgā, šeit dzīvojušo mūziķu - Baha skolnieku un laikabiedru  izpildījumā. Koncertā piedalīsies Ainārs Paukšēns (viola da gamba), Jānis Pelše (ērģeļpozitīvs), Latvijas Radio koris un Latvijas Radio kora solisti, diriģenti – Kaspars Putniņš un Pēteris Vaickovskis.

‘‘Florilegium Portense’’ ir 1618. gadā Leipcigā iespiestais krājums, kurā apkopotas tā laika Eiropas slavenāko komponistu, tai skaitā Orlando di Laso, Džovanni Gabrieli un Hansa Leo Haslera vairāk nekā 260 sakrālās motetes. Izdevums bija neatņemama sastāvdaļa stingrā stila polifonijas apgūšanai baznīcu, skolu koros un galma orķestros, no kā vēlāk izauga baroka mūzikas sistēmas. To izmantoja arī Johans Sebastiāns Bahs Leipcigas Svētā Toma skolā, strādājot par kantoru un atskaņojot šīs motetes svētdienu dievkalpojumos līdzās savām kantātēm. Senās mūzikas entuziasta Pētera Vaickovska pārziņā būs septiņas dažādu autoru motetes no krājuma ‘‘Florilegium Portense’’. 
Savukārt, Kaspara Putniņā vadībā dzirdēsim Johana Sebastiana Baha izvērstāko moteti ‘‘Jesu meine Freude’’ ar ilgu pilno tiekšanos pēc Jēzus un ‘‘Komm, Jesu, komm’’ – tās maigais raksturs mums sniedz vēstījumu par garīgu patvērumu. Motetes ‘‘Ich lasse Dich nicht, Du segnest mich denn’’  autorību apvij noslēpumainības plīvurs, bet tas neliedz apbrīnot šīs mūzikas nedalāmo veselumu, kur vārdam ir mūzikas elpa un notīm piemīt dzīva runa. Koncertu caurvīs korāļu prelūdijas no Johana Sebastiana Baha krājuma ‘‘Klavieru vingrinājumi’’, veidojot mazo ērģeļu mesu Jāņa Pelšes izpildījumā. 

“Man ir liels prieks, ka šajā koncertā varēsim sadarboties ar Pēteri Vaickovski - mūsu Radio kora kormeistaru un dziedātāju, diriģentu, un vienu no Latvijas dedzīgākajiem senās mūzikas pazinējiem, un popularizētājiem. Pēteris ir tikko atgriezies no Leipcigas, no vērienīga Johana Sebastiāna Baha festivāla ar jaunām atziņām un jauniem iespaidiem, lai varētu tos sniegt mums un klausītājiem.

Kāpēc Bahs, kāpēc mēs un citi pasaulē tik daudz nodarbojas ar Bahu un viņa mūziku? Kā viena personība, viens komponists, viena cilvēka veikums, var izraisīt tik nerimstošu interesi? Tas ir interesants fenomens, jo pasaulē ir ārkārtīgi daudz ļoti skaistas mūzikas un tomēr es domāju, ka pēdējo simts gadu laikā tieši Johana Sebastiāna Baha mūzika ir spēlēta visvairāk no visiem pasaules mūzikas vēstures komponistiem. Viņš ir meistarīgs, precīzs, inovatīvs, interesējies par matemātikas formulām, viņa mūzika ir pilna ar atsaucēm uz numeroloģiju, teoloģiju, retoriku un daudzām citām mūzikai paralēlām jomām. Bahs ir cilvēks, kas nodzīvojis ļoti bagātu un interesantu mūžu, piedzīvojis gan smagas traģēdijas, gan ārkārtīgi spožus prieka un realizēšanās brīžus. Manuprāt, visa viņa daudzveidība, kas atklājas muzikālajā mantojumā ir tas, kas padara šo autoru tik īpašu”, par koncertprogrammu stāsta diriģents Kaspars Putniņš.